Viisi parasta Remedyn peliä
Suomalainen Remedy Entertainment on yksi videopelialan tärkeimmistä kehittäjistä, joka julkaisee muutaman vuoden välein uuden innovatiivisen hittipelin. Tämä suomalainen studio nauttii kulttiseurannasta ja on ansainnut sen esittelemällä vakuuttavia hahmoja, tarinoita ja ainutlaatuista pelattavuutta. Tiimillä on pitkä historia aikaa muuttavasta mekaniikasta, jota on usein jäljitelty, mutta ei koskaan kopioitu. Nyt Control Ultimate Edition ja Alan Wake Remastered laskeutuivat seuraavan sukupolven konsoleille ja kokonaan uutta peliä on myös tulossa, joten on täydellinen aika muistella Remedyn meille tuomia mahtavia kokemuksia. Tässä Remedyn 5 parasta peliä kautta aikain.
Max Payne
Tästä se oikeastaan kaikki alkoi ja on edelleen monien sydämiin juurtunut, nimittäin Max Payne! Tämä Remedyn alkuperäinen John Woon inspiroima peli auttoi elvyttämään toimintagenreä monin tavoin. Sen suurin vaikutus on ollut uraauurtava pelattavuus, joka esitteli bullet time -efektin pelaajille. Tämä antaa pelaajille mahdollisuuden kirjaimellisesti jäädyttää aika halutessaan ja poimia vihollisia hidastettuna. Jos haluat tietää, miltä tuntuu olla keskellä hollywood-tyylistä rangaistuspotkukilpailua, tämä peli toimii hyvin. Kun ensimmäisen kerran pelaaja otti käyttöön bullet-timen, moni oli hämmästynyt siitä, mitä ruudulla oikein tapahtui. Nimittäin pelimaailmaan ilmestyi luodin jälkiä, tuliefektit olivat huippuluokkaa ja kaikkialla lensi roskia ja sirpaleita kun luodit tekivät tuhojaan. Tämä jätti pysyvän vaikutuksen toimintagenreen. Vaikutus on suoraan Matrix-elokuvasarjasta, mutta Max Payne on ensimmäinen kerta, kun videopeli antoi pelaajille mahdollisuuden tuhota useita pahiksia.
Asioiden tarinan puolella peli ei myöskään ole laiska, sillä se tarjoaa emotionaalisesti latautuneen tarinan. Max, entinen NYPD:n viallinen, on koston tiellä kostaakseen perheensä. Pimeä tarina etenee film noir -elämyksen kautta, joka kerrotaan sarjakuvatyylisillä paneeleilla upeilla äänikirjoituksilla. Peli saa päävaikutuksensa kovaksi keitetyistä salapoliisiromaaneista luoden synkän, karkean tunnelman, jonka harvat pelit ovat pystyneet vangitsemaan samalla tavalla.
Quantum Break
Kun Quantum Break julkistettiin Xbox Onelle, se hyppäsi konsolin odotetuimpien pelien kärkeen. Varhaiset trailerit ja pelattavuus näyttivät uskomattomilta, niin että silmiä oikein hiveli. Pelaat pelissä Jack Joycena, joka vahingossa perii ajansiirtovoimat kokeen mentyä pieleen. Pähkinänkuoressa on sinun tehtäväsi pysäyttää paha Monarch-yhtiö ja muuttaa ajassa murtuma tuhoamasta universumia sellaisena kuin me sen tunnemme.
Tarina on erittäin hyvin kirjoitettu, siinä vältytään sotkeutumasta liikaa aikamatkustusparadokseihin, mutta siinä on silti hienoja käänteitä. Tämä pariutuu massiivisten tasojen kanssa, jotka häiritsevät jäätyneessä tilassa ja siitä ulos, jolloin niistä tulee hiekkalaatikko ajansiirtoon perustuvassa taistelussa. Voimasi tekevät sinusta läpäisemättömän näille ajoissa tapahtuville häiriöille, mikä antaa sinulle kyvyt taistella vihollisia vastaan. Voit teleportata silmänräpäyksessä alueen puolelta toiselle tai jopa kulkea hankalia kohtia, kuten romahtavan sillan, ajassa jähmettyneenä.
Alan Wake
Kun Remedy julkaisi Alan Waken, he todella rikkoivat muotin kerronnallisella kokemuksella. Se ei ole aivan toimintapeli eikä selviytymiskauhupelotehdas, vaan se sijaitsee keskellä, omassa upeassa markkinarakossaan. Se on kaukana yksi Xbox 360 -aikakauden suosikkipeleistä, sen mukaansatempaavasta tarinasta viileään ympäristöön. Pelin ainutlaatuisessa kokemuksessa on paljon rakkautta. Tarina seuraa kirjailija Alan Wakea, kun hän etsii kadonnutta vaimoaan kuvitteellisesta Bright Fallsin kaupungista. Asiat alkavat todella pelottaa, kun hänen viimeisimmän kauhuromaaninsa juoni alkaa avautua hänen ympärillään. Hänen on nyt taisteltava yliluonnollisen kanssa, kun hän yrittää selvittää vaimonsa katoamiseen liittyvää mysteeriä. Siksi pelissä olevien kauhujen kohtaaminen vaatiikin välillä sitä kuuluisaa suomalaista sisua, kun päälle vyöryy pimeyden olentoja ja niiden riivaamia rakennuksia ja kulkuneuvoja.
Peli rakentuu pelaajan jännitykselle ja pelolle, kun Alan uppoaa syvemmälle oman tarinansa kertomukseen. Ainutlaatuisista tarinoista puheen ollen, peli on rakenteeltaan televisio-ohjelmaksi, ja kun aloitat jokaisen uuden luvun, se tiivistää tähänastisen toiminnan. Se kaikki liittyy pelin ainutlaatuiseen tarinaan kerronnallisessa tarinankerronnassa, joka saa sinut kyseenalaistamaan todellisuuden aivan loppuun asti. Peli ottaa vastaan Stephen Kingin, The X-Filesin ja The Twilight Zonen raskaita vihjeitä tarjoten kokemuksen, joka kestää enemmän kuin omanlaisensa näiden kauhun titaanien rinnalla.
Max Payne 2: Fall of Max Payne
Alkuperäinen Max Payne oli kova juttu, mutta sen jatko-osa oli vielä kovempi juttu ilmestyessään. The Fall of Max Payne palasi ja jalosti entisestään alkuperäisen kokemuksen ja on parempi kaikin tavoin pelistä tarinaan. Film-noir-teema siirtyy alkuperäisestä, ja siihen on lisätty rakkaustarina hulluuden keskellä. Karkea ympäristö ja monimutkainen tarina vievät sinut Paynen maailmaan enemmän kuin koskaan ennen. Sarjan tunnusmerkkinen bullet time palaa, ja toimintaa virtaviivaistavat parannukset palkitsevat pelaajia entisestään hidastettuihin poistoihin.
Kaikki nämä parannukset, todenmukaisempi fysiikkamoottori ja hiottu visuaalinen ilme tekivät siitä aikansa huippuluokan. Moni on ollutkin viimesen päälle kova Remedy-fani siitä lähtien, kun pääsi pelaamaan alkuperäistä Max Paynea vuonna 2001. Tuolloin heidän luova matkansa alkoi ennen sitä, mutta Maxin noir-tyylinen paluu ja luodin väistelymekaniikka voittivat monet pelit rinnalla.
Control
Ja listan viimeisimpänä, mutta ei missään huonoinpana, nimittäin Remedyn viimeisin tuotos Control!
Pelissä Jesse Fadenina sinun tehtäväsi on saada Federal Bureau of Control (FBC) takaisin partaalta, kun pimeät voimat valtaavat sen päämajan, vanhimman talon. Palauttamalla voiman esineitä saat yliluonnollisia kykyjä. Nämä voimat avaavat uusia alueita ja auttavat sinua selvittämään veljesi katoamiseen liittyvän mysteerin.
Pelin tarina on linjassa televisio-ohjelmien, kuten Lost ja Twin Peaks, kanssa. Melkein jokainen tietokonepääte ja asiakirja kiusaa lisää tietoa sinua ympäröivistä yliluonnollisista poikkeavuuksista. Tämä on ylivoimaisesti studion kunnianhimoisin peli tähän mennessä; se ottaa elementtejä muista huippupeleistä, kuten Max Paynen taistelumekaniikasta, Alan Waken psykologisesta kauhusta ja uskomattomasta grafiikasta ja Quantum Breakin korkeasta tuotantoarvosta. Ei pitäisi olla yllättävää, että Control oli vuoden 2019 peli monessakin arvostelussa.